dinsdag 12 april 2011

Vraag en Aanbod personeel niet in balans, RecruitingRoundtable en uitbreiding discipline's bij Strictly People

Er is duidelijk nog geen goede afstemming tussen vraag en aanbod van personeel. Bedrijven zoeken mensen die loyaal zijn en iets "op te geven hebben". Iemand die nu thuis zit of weg wil bij zijn werkgever omdat het daar niet goed gaat, wordt minder serieus genomen. Zeker een financial die een nieuwe baan zoekt omdat zijn huidige werkgever in slecht weer verkeerd, wordt niet als loyaal gezien. Het idee dat deze als een soort kapitein op het zinkende schip moet blijven, is actueel. Kandidaten die thuis zitten worden ook minder serieus genomen. De gedachte dat er altijd wel een deel eigen schuld aan die situatie zit, kan moeilijk losgelaten worden. Daar tegenover staat dat veel wensen uit het functieprofiel nog steeds eisen zijn. De criterea worden als knock out gehanteerd en zelfs salarissen worden doodleuk naar beneden bijgesteld. De kans dat vacatures ingevuld worden met de high potentials die hun plafond hebben bereikt en daarom een overstap willen maken, is klein. Simpelweg omdat er geen plafond is, omdat de vloer onder de economie is weggeslagen. Kandidaten met 5 jaar historie bij een bedrijf gaan de opgebouwde zekerheden niet opgeven voor een nieuwe uitdaging bij een bedrijf als je niet kunt inschatten wat haar overlevingskansen zijn, aangezien die bijna per dag kunnen veranderen. Zo sprak ik vorige week iemand wiens bedrijf zaken deed in het Midden-Oosten/Noord Afrika, da's best lastig geworden nu. En wie heeft dit onder controle, niemand natuurlijk.

Vorige week ben ik gevraagd om een blog te gaan schrijven voor de site Recruiting Roundtable en gisteren heb ik de knoop doorgehakt dat ik het 10 keer ga proberen. Iedere week een blog over iets wat met recruitment te maken heeft. Erg leuk en ook wel spannend. Hoewel ik nu een keer of 4 per week schrijf, is dit voornamelijk uit het hart en wat ik dagelijks meemaak, dan wordt het iets anders. De verwachting zal hoger zijn, zeker bij mezelf. Ik kijk er wel naar uit, dus ga me de komende dagen eens goed voorbereiden.

Gisteren is Jos begonnen met inwerken. Hij gaat onze nieuwe tak, HR optuigen. hier ben ik echt blij mee. Niet alleen omdat ik Jos al jaren ken, hij is zelfs ooit door mij geplaatst bij Hans Anders, maar vooral omdat ik hem als mens en als consultant hoog heb zitten. Echt een toegevoegde waarde voor onze organisatie en ook wel een beetje een lang gekoesterde wens om HR aan onze portefeuille toe te voegen. Dat klanten dit kunnen waarderen weet ik zeker, met Action voorop want daar kregen we meteen enkele mooie opdrachten van binnen, Teamleider Personeel & Organisatie. We groeien lekker en ik ben van ervan overtuigd dat dit door een groot deel komt vanwege het Nobelisme, iedere dag weer reageren klanten/relaties enthousiast op deze werkwijze.

Geen opmerkingen: