woensdag 23 maart 2011

Groei, Sonac en Action en voorbereiding is sleutel tot succes

Bij de Rockefellar Habits hoort een One Page Plan. Een overzicht waar alle activiteiten, doelen en targets op staan die je als organisatie de komende 3-4 jaar, kwartalen, maanden, weken en dagen wilt bereiken. Belangrijk hierin zijn de cruciale cijfers. Vaak zijn dit cijfers die redelijk makkelijk op te hoesten zijn, zoals omzet, marge, debiteurenposities en dergelijke, maar aangezien alles meetbaar moet zijn, wordt dit ook wel eens lastig. Hoe meet je nou of de website optimaal functioneert? Koppel je dit aan het aantal bezoekers, het aantal unieke bezoekers of aan het aantal kandidaten die reageren? We zijn bezig met het ontwikkelen van een Sociale Media Strategie maar hoe meet je dat? Lastige vraagstukken die zeer interessant zijn, maar niet in 1 dag uitvoerbaar, laat staan meetbaar. Nu hoeft het plan ook niet binnen 2 weken af te zijn, feitelijk is het nooit af omdat het doorlopend verandert, zeker als groeiend bedrijf. Dat wij groeien is helder. Het aantal vacatures neemt toe, bijna 50 op dit moment (althans die op de site staan), maar ook het aantal medewerkers neemt toe. Vandaag weer een gesprek met een "account manager". Deze keer thuis in Middelburg, heerlijk zo'n thuis werk dag.

Na onze wekelijkse bespreking ben ik met Toine bij Sonac op bezoek geweest. Sonac is onderdeel van Vion en zit in Vuren. Een erg leuk gesprek gehad met Thomas en Nobelisme uitgelegd. Hij was hier aangenaam door verrast en ik denk dat we zeker een try out aanvraag gaan krijgen. Vanuit Vuren zijn we naar Zwaagdijk gereden, naar Action. De afstand was hudge, maar zeker de moeite waard. Het was weer een tijd geleden dat ik er geweest was en daar staan ze ook niet stil. Er zijn in de afgelopen jaren meerdere DC's bijgekomen en op de werkvloer is het een komen en gaan van order pickers. Geweldig om te zien, check de video's.



Op de terugweg naar Gorinchem zijn we nog langs een klant gegaan om een overgang van een kandidaat door te nemen. Dit was geen groot succes. Reden hiervan is absoluut mijn gebrekkige voorbereiding. In mijn hoofd was ik tevreden met een bepaald resultaat en alles wat het meer zou worden, zou een bonus zijn. Dit is natuurlijk een gevaarlijke gedachte. Snelle acceptatie ligt dan op de loer en dat was wat er gebeurde. Ik accepteerde het voorstel zonder discussie of nog belangrijker, zonder mijn mening te geven. In de auto kwam die realisatie en aangezien ik van mijn hart geen moordkuil maak, heb ik direct teruggebeld en verteld wat ik er van vond. Hier was begrip voor en wellicht krijgt het nog een positief vervolg. Wel een wijze les voor mij, voorbereiding is essentieel.

Geen opmerkingen: