vrijdag 18 februari 2011

Radical Transparency en Stork

Gisteren vroeg de kandidaat met wie ik een intake had, of het schrijven van deze blog, niet veel te veel inzage geeft in mijn privé leven? Mijn uitleg is dat dit voor mij niet zo is, omdat ik op de eerste plaats een open houding heb. Er is weinig wat ik niet zou vertellen, simpelweg omdat dit niet in mijn karakter zit. Maar op plaats twee, en dat is misschien nog wel belangrijker, is dat ik internet, en in dit geval mijn blogs, maar ook mijn Twitter, Facebook en Linkedin gebruik om informatie, tips, trics te delen met iedereen die dat wil. Het is dan geen kwestie van iedereen bestoken met informatie, maar juist wat ik vind, weet en wil weten met iedereen die daar iets over wil lezen, weten of delen. Het lijkt hetzelfde, maar er is een nuance. Een mooi voorbeeld hiervan is de # bij Twitter berichten. Stel je wilt alles volgen over Minister-President Rutte. Dan kun je alles Rutte zelf volgen, alles wat over Rutte wordt geschreven, maar als je dit gericht wilt doen gebruik je #Rutte zodat je alle tweets volgt die ook gericht over Rutte gaan. De ontvanger bepaalt dus, niet de zender. Vergelijk het met televisie, er zijn zoveel kanalen maar als kijker bepaal jij welke je volgt.

Alles delen op internet kun je transpart noemen. Iemand die daar vergaande ideeën over heeft is, Daniel Goleman. Hij heeft het over Radical Transparency. Wanneer je alles openstelt voor iedereen, zal de productiviteit toenemen. Stel je hebt 30 medewerkers en iedereen kan van iedereen zien waar hij/zij mee bezig is. Eng, maar als een collega bezig is met een project waar je bij jouw vorige werkgever net mee hebt gewerkt, is dit delen heel prettig. Daarbij komt dat improductieve mensen, sneller door de mand vallen, net als slechte managers. Een ander bijkomend voordeel is dat je dan flexibele beloning kunt toepassen. Denk aan het volgende, iedere medewerker krijgt 10% van zijn salaris wat hij aan een collega moet geven. Met toelichting waarom en voor iedereen inzichtelijk! Toch leuk als jij een topmaand draait en al je collega's je belonen met 10% waardoor je een maandsalaris extra krijgt.

Gisteren was ook de maandelijkse EO dag. we zaten in Amsterdam bij Buzzer, een zeer vooruitstreven bedrijf in Worth of Mouth marketing, aanmelden kan via de website en is een aanrader. Het was weer middag vol energie, delen van ideeën, suggesties en lekker eten. Om de hoek is een nieuwe restaurant geopend, Stork. Misschien iets te hip, iets te fruitig, zeker voor het eigen personeel, maar zoals altijd bepaalt het gezelschap de waarde van het eten.

Geen opmerkingen: