dinsdag 15 februari 2011

Keuze's, ondernemend vs ondernemer en Van der Valk

Ik denk dat iedereen wel van mooie spulletjes houdt. Zelf ben ik erg blij met en vulpen die ik enkele jaren geleden heb gekocht, een MontBlanc. Afgelopen week was ik in het Novotel in Rotterdam, waar ik regelmatig ben om kandidaten te spreken en daardoor leer je wat van het vaste personeel kennen. De barkeeper daar is een aardige kerel die weet wat je wil en altijd ene praatje maakt. Bij het neerzetten van mijn thee, maakt hij een compliment over mijn pen en geeft hij aan deze ook een te hebben. Maar ik laat hem altijd thuis, was direct zijn antwoord op mijn vraag of ik hem mocht zien. Ik ben bang dat iemand hem jat of dat ik hem kwijt raak. Begrijpelijk, maar toch ook weer niet. Natuurlijk zou ik balen als ik mijn pen kwijt raak, maar mijn gevoel zegt mij dat ik dat minder erg vind dan hem niet te gebruiken. Daar heb ik hem uiteindelijk wel voor gekocht! Toen realiseerde ik me dat dit misschien wel veel verder gaat dan alleen maar een pen wel of niet gebruiken.

Is dit niet een karaktereigenschap die je over meer zaken kunt uitsmeren? Zijn ondernemers hierin anders dan niet-ondernemers, of misschien moet je dan in dit geval spreken over arbeidgevers en arbeidnemers. Er zit een fundamenteel verschil tussen ondernemen en ondernemend zijn. Net zo als er een verschil zit tussen leiders en managers. Een leider, vaak van nature, heeft hele andere skills dan een manager. En waarom maken wij de beste medewerker dan manager? Omdat hij zijn werk zo goed doet, hoeft hij nog helemaal geen goed manager te zijn, laat staan dat dit slim is omdat je je beste medewerker een andere positie laat vervullen waardoor hij niet meer aan datgene toekomt waar hij het beste in is.

Zou in deze laatste regel alleen de vrouwen opvallen dat ik vier keer hij gebruik? Ik denk het wel, zij zouden zich ook niet zo snel manager laten worden, alleen omdat ze iets goed kunnen. Zij zijn hier meestal beter in om dit af te wegen, waarschijnlijk omdat zij minder haantjes zijn dan mannen. Logisch toch.

Vandaag naar Breda. Enkele intake gesprekken en bijkletsen met Jasper en Abel in het altijd gezellig Van der Valk. Gelukkig is deze versie recentelijk gebouwd en daarmee weer helemaal van deze tijd. Want dat de Van der Valk's verstand hebben van horeca staat vast, zouden ze ook met hun mooiste pen naar het werk gaan?

Geen opmerkingen: