woensdag 2 februari 2011

Focus (Stephen Covey) en fietsen

Twee leuke gesprekken gehad in Tiel gisteren. Het Van der Valk daar is waarschijnlijk een van de meest verschrikkelijke. Het tocht overal en de inrichting is van meer dan 30 jaar terug. Ze willen wel verbouwen, maar er blijkt een overheidsintantie in de weg te liggen. Niet lang meer denk ik, dan stort de hele boel in. De kandidaten sprak ik voor de functie van Douglas, Manager Financiele Administratie. Vandaag uitwerken, alles controleren en versturen. Zeker de 2e kandidaat maakt een goede indruk, jong, leidinggevende ervaring bij een van de concurrenten met een goed stel hersens.

Het nadeel van een onderweg zijn, is dat er weer zoveel mail ligt. Het kost me toch altijd wat moeite om hier niet meteen naar te gaan kijken, maar om te focussen op de prioriteiten. De mail heeft ene grote aantrekkingskracht, vreemd eigenlijk. Stephen Covey heeft hier diverse boeken over geschreven en zijn systeem werkt goed. Zeer goed zelfs. Vooral het kwadranten systeem waarbij de focus moet liggen op kwadrant 2, niet urgent wel belangrijk is een eye opener. Als je hier meer over wilt weten, lees of luister dan naar zijn boek Focus. In het kort beschrijft hij 4 kwadranten, -1- Urgent, belangrijk, -2- Niet urgent, belangrijk, -3- Urgent, niet belangrijk en -4- Niet urgent, niet belangrijk.

Bedenk bij ieder kwadrant de gevoelens die je zou krijgen als je hier veel in zit. Als je dat gedaan hebt, kijk dan eens goed naar de werkzaamheden die je gedurende de dag doet en waar ze in horen. Je zult schrikken hoe vaak je in 4 zit, terwijl natuurlijk 2 de belangrijkste is. Succes.

Bij thuiskomst eerst gegeten en toen fietsen. Het plan was 3 uur, maar omdat het al laat was, ben ik iets over half tien gestopt (2,5 uur). De 100 omwentelingen per minuut hakken er altijd in, zeker na een zwaar trainingsweekend. Al met al een prima tempo van net boven de 31 km/uur vol kunnen houden, zeker mede vanwege de Sopranos waar ik weer 2 afleveringen van heb weggewerkt.

1 opmerking:

Anoniem zei

als ik dit zit te lezen zit ik dan in 4?