woensdag 6 oktober 2010

Wensen worden eisen, dieet, scan en Champagne

De laatste tijd merk ik steeds vaker dat klanten hun functie profiel aanscherpen. Wordt er geschreven gewenst, bedoelen ze eisen. De reden hiervoor is heel eenvoudig. De overspannen arbeidsmarkt zorgt voor een groot aanbod van kandidaten dus de klant "denkt" keuze genoeg te hebben. In de praktijk valt dit tegen omdat er wel veel aanbod is, maar dit relatief is. Zodra de markt ook maar een beetje aantrekt, hebben we weer een chronisch tekort aan goede mensen en begint het probleem weer van voor af aan. Wat is hier aan te doen? Zorg voor een goed functionerend HR apparaat die weet wat er speelt en waar je als bedrijf naar toe gaat en behoefte aan hebt. Betrek HR/lijnmanager in deze problematiek en maak ze eigenaar van het probleem. Realiseer dat ook HR niet alle kennis in huis heeft om de juiste mensen binnen te halen en besteed de juiste onderdelen uit. Focus op de core business van je organisatie en zorg dat HR daar alle kennis van heeft. Het overige kun je inhuren/uitbesteden. Op korte termijn zal dit misschien niet goedkoper zijn, wel slagvaardiger en rust gevend. Misschien is dat wel meer waard.

Komende week ga ik naar een diƫtiste. Al tijden kan ik slecht eten tijdens en na trainingen. Aangezien de komende maanden de intensiteit gaat toenemen, moet dit onder controle zijn, de gevolgen kunnen anders nadelig zijn. Deze dame heeft heel veel ervaring met sporters, dus ik ben benieuwd. De scan voor mijn lies gaat binnenkort plaatsvinden. Nu maar hopen dat het geen slechte heup is zoals mijn broer (Fysiotherapeut in Zwitserland) op afstand inschat!

Vandaag ook ene fles Champagne gewonnen. Een kandidaat (Ids) die ook de Marathon van Zeeland heeft gelopen, houdt altijd een wedstrijd wie het beste zijn eindtijd in kan schatten. Met 28 seconden er vanaf had ik het al beste gedaan. Bubbels!! Misschien moet ik deze maar gaan vergeven aan degene die mijn eindtijd in Lanzerote het beste benaderd?

Geen opmerkingen: