dinsdag 12 oktober 2010

Is de jeugd selectief of carriere gericht? En best ball golfen, altijd fun

Vanochtend sprak ik een jonge kerel. Net afgestudeerd aan de KUB en met enkele jaren ervaring bij een groot Accountancy kantoor. Het afgelopen jaar loopt hij tegen een terugkerend probleem aan. De sfeer in het team is niet echt gezellig, maar de prestaties die ze leveren zijn uitmuntend. Hij vraag zich soms hard op af of deze combinatie niet mogelijk is, maar krijgt geen positieve feedback. Eerder verbaasde blikken, bijna verwijtend, waarom moet het gezellig zijn dan? Je kunt het jezelf serieus afvragen, is een succesvol team wel professioneel maar per definitie niet gezellig. En dan gezellig als in vriendschappelijk. Het gevaar van vriendschappen is dat deze (soms) fragieler zijn dan zakelijke, zeker als deze gecombineerd worden. Het grote voordeel is dat je wanneer sfeer een grote rol mag spelen, je mindere goden nodig hebt om een juiste samenstelling te krijgen. Dit zorgt voor ene goede balans en is wel wat goedkoper! Wil je hier meer over weten, lees dan zeker Phil Jackson's More than a Game.


Vanmiddag feitelijk zelf een vervolg gegeven op dit fenomeen. We hebben met 4 man, Terry, Jasper, Ben en ik een rondje van 9 holes gelopen in Tilburg. Beste ball speel je met 2 tegen 2, waarbij wij dachten de sterkste met de slechste en de twee ""middelste" "bij elkaar te zetten. Dit liep iets anders, want Jasper en ik wonnen met 7,5 tegen 1,5 wat wel een iets te groot verschil was. Normaal nivelleert het niveau, maar vandaag was de samenstelling simpelweg verkeerd ingeschat.

Leuk detail (voor de golfers onder ons) is de eerste foto. De bal ligt hier op minder dan 1 meter op een par na slag 2, pracht Birdie natuurlijk, maar wel erg dicht bij een Eagle (dichter ben ik nooit geweest volgens mij). De foto eronder is Terry die over een afstand van zeker 50 meter de bal gaat putten!! Laat ik me maar niet uitlaten over war die bal terecht kwam!!





Ps Op nog geen 2 meter van de pin!!!

Geen opmerkingen: