maandag 7 november 2011

Trots is tevredenheid+

Gisteren was een heerlijke dag. Evelien werd 2 is en is meer dan jarig geweest. De hele dag aandacht, kadoos en snoepen. Om 20:00 is ze moe en voldoen in slaap gevallen. Trots heb ik daarna nog wat foto's en video's bekeken. Lange tijd heb ik weinig met het begrip trots gehad. waar dat vandaan komt, weet ik niet, maar echt trots ben ik niet vaak. Althans niet op mezelf. Op andere kan ik erg trots zijn.

Waarom niet op mezelf? Gisteren drong het tot me door. Trots is de overtreffende trap van tevredenheid. Iemand die tevreden op een prestatie kan daar trots op zijn. Ik ben niet snel tevreden en dat ervaar ik als geen prettige eigenschap. Er is namelijk geen enkele reden om dat niet te doen. Dat de lat hoog ligt is geen excuus eerder een vlucht. Daarom ga ik vanaf de 2e geboortedag van mij dochter vaker tevreden zijn. Tevreden zijn met wat je hebt, zegt namelijk niets over wat je nog wilt bereiken. Iets wat ik tot gisteren wel dacht. Vanaf vandaag ben ik tevreden, tevreden + zelfs. Trots dus.


1 opmerking:

Rutger zei

En zo is het!