vrijdag 15 juli 2011

Trekker of reiziger? Enjoy the journey

Jaren geleden was ik eens bij een lezing waarbij de presentator uitging van het principe dat iedereen in 2 groepen is in te delen, namelijk de "Trekker" of de "Reiziger". Het idee is gebaseerd op het maken van een reis. De ene groep pakt zijn spullen in, stapt in de auto, reist per auto/trein of vliegtuig naar plaats van bestemming, checkt in, pakt de koffer uit en gaat dan genieten van een welverdiende vakantie die ophoudt als de koffers weer uit de kast komen en de omgekeerde volgorde wordt bewandeld.

De andere groep gaat in de relax-modus op het moment dat er met werken wordt gestopt en de koffers uit het stof worden gehaald. Hoe lang het inpakken, reizen of wachten moet duren, de hele trip wordt gezien als vakantie. Nu is er niet één goed of slecht, maar het heeft weinig toelichting nodig dat de tweede er iets relaxter in staat.

De metafoor naar het dagelijkse leven is makkelijk te maken. Beleef je jouw leven van wieg naar graf als "reiziger" of als "trekker"? Er is altijd wel ergens een file, wachtrij, vergeten zwembroek, verloren koffer, gemist vliegtuig, slecht hotel, bedorven maaltijd of ziek kind.

Mijn leven zie ik graag als trektocht waarbij de bestemming een schommelstoel met uitzicht op zee waar ik met mijn vrouw die inmiddels 80 jaar is geworden geniet van de aanwezigheid van onze kinderen. En die reis is 41 jaar geleden al begonnen.Waar gaat jouw reis heen?

Geen opmerkingen: