vrijdag 3 juni 2011

Hebben Nobelisten een plaat voor de kop?


Nobelisme staat voor vrijheid. Vrijheid van ondernemen, ondernemend zijn, keuzes maken, maar Nobelisme is vooral een belofte. Iedereen die zijn dienst of product aanbiedt op basis van Nobelisme moet overtuigd zijn van de kwaliteit of een enorme plaat voor zijn kop hebben. Een combinatie van beide is wenselijk, maar een lichte voorkeur voor de kwaliteit is verstandig. Wikipedia schrijft over belofte het volgende, “een belofte is een toezegging iets te doen of te laten”.  

In het geval van Nobelisme gaat het om een laten. Je laat het om een beloning/vergoeding te vragen voor het product of dienst die je biedt, aangezien de klant dit mag bepalen. Scary? Zeker. Het blijft natuurlijk de vraag of jouw klant het op waarde weet te schatten. Moet je dan een plaat voor de kop hebben? Hoeft niet, maar handig is het wel. Nou is het hebben van zo’n plaat wel zo handig voor iedere ondernemer, maar de grote vraag hierbij is het een last of een zegen? Misschien ligt daar de scheidslijn tussen ondernemend en ondernemer zijn. Ziet een ondernemer wel dat er een plaat is? 

Of wordt deze ervaren als van glas? Een goede ondernemer herkent deze plaat zeker, maar zal hem goed poetsen zodat deze als een spiegel werkt, want aan zelfreflectie werkt verhelderend.  

Geen opmerkingen: