woensdag 25 mei 2011

Is 100% klantentevredenheid mogelijk?

100% klantentevredenheid is eigenlijk een enorm jeukwoord. Veel bedrijven praten hierover en bieden dit via allerlei slim doordachte constructies aan. Een geld-terug-garantie, leuk, maar voor dat je al die moeite hebt genomen om iets terug te sturen, als je de porto-kosten al terug krijgt, heb je al weer besloten het toch maar te houden. Of betaal pas in 2058, ook leuk, maar je moet toch zeker wel betalen en wie weet hoe je er dan financieel voor staat. Jeuk, jeuk en nog eens jeuk. Toch moet ik wel zeggen dat het mij ook vaak bezig houd.

Hoe weet je nou zeker of de klant voor de volle 100% tevreden is? Feitelijk is het heel simpel, als de klant zelf mag bepalen wat hij jouw product of dienst waard vindt, moet dit resulteren in een volmaakte tevredenheid. Sinds kort is hier een term voor, namelijk Nobelisme. Deze werkwijze biedt een combinatie van vrijheid, focus en tevredenheid. Vanuit Strictly People werk ik hier mee en tot grote tevredenheid. En niet alleen van onze klanten, ook wij, zijn er uitermate blij mee. Het levert hele leuke gesprekken op, die overigens niet altijd makkelijk verlopen. Het vergt niet veel inleving om te bedenken dat het voor de klant beste lastig is om aan te geven wat wij mogen factureren. Maar een leukere vraag dan zijn jullie tevreden, als de klant aangeeft wat wij mogen factureren, kun je niet krijgen. Wanneer is het voor het laatst gebeurd dat je aan een leverancier vraagt of die tevreden is met de factuur die gestuurd mag worden? Wij ervaren die wekelijks and it feels damn good.

Geen opmerkingen: