Tijdens het congres van de Growth Summit Europe (#GSE11) in Rotterdam, Erasmus Universiteit, begon spreker Verne Harnish (The Growth Guy) met zijn verhaal over het claimen van je domein. Hij beschrijft hoe grote merken het voor elkaar krijgen om een domein, lees aantal woorden, te claimen. Denk dan bijvoorbeeld Volvo, die heel lang veiligheid als domein had. Maar ook Even Apeldoorn bellen, Melk de Witte Moter, Open Happiness, Ik heb het en misschien wel Goeiemoggel zijn hier voorbeelden van, goed dan wel slecht. Waar het om gaat is dat je als bedrijf in enkele woorden laat zien waar je voor staat en wie je bent. Deze woorden dienen in je organisatie gebrand te zijn.
Nog belangrijker dan deze uiten als in een reclame campagne, zoals ik hierboven in de voorbeelden heb laten zien, is het nut van enkele woorden claimen dat het voor iedereen, dus (huidige en toekomstige) klanten en medewerkers, helder is waar je voor staat. Een mooi voorbeeld hiervan is CWS. Tot hun laatste grote campagne waren zij actief in allerlei branches met diverse producten totdat er focus is aangebracht. Wij willen de nummer 1 worden in toiletten. Hoe brengen we dan ons prachtige product onder de aandacht, aangezien op het eerste oog niemand echt zit te wachten op onze uitvinding.
Say no to dirt, werd een fenomenale hit op internet. Leuk, maar belangrijker, de vraag naar CWS brillen/toiletten nam een vlucht, wat het claimen van een domein kan opleveren. Watch the video.
vrijdag 27 mei 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten