vrijdag 22 april 2011

Sociale Media en KPN = slechte match, inschattingsfout nieuwe eigenaar Hans Anders? En Vakantietaxi

Vandaag staat er een groot artikel in het FD over de KPN en mogelijk duizenden ontslagen. Reden is ondermeer tegenvallende resultaten vanwege de opkomst van Sociale Media. KPN merkt dat er steeds minder gebeld wordt omdat (vooral jeugd) steeds meer communiceert via Facebook, Hyves en Twitter. Dat ze hierdoor de tarieven voor het gebruik van internet via de mobiele telefoon gaan aanpassen, blijkt van de Opta gewoon te mogen. Dat ze hiervoor eerder gemaakte afspraken met consumenten eenzijdig gaan aanpassen is blijkbaar volledig acceptabel.

Terug naar de opmerking van de KPN. Volgens de FD, schijnt Eelco Blok, te zijn  overvallen door de rappe opkomst van sociale media zoals Facebook. Voor iemand die zijn hele werkende leven bij KPN heeft gezeten, voor wie telecom/internet en alles wat daarmee te maken heeft dagelijkse kost is, verbaast het mij dat juist die topman overvallen is door de snelle opkomst van sociale media. We leven in een wereld waar snelheid en capaciteit belangrijker zijn dan aandeelhouderswaarde of arbeidscontracten en dan moet je concluderen dat 2 weken na jouw aanstelling deze markt te snel voor je gaat. Ze willen enkele duizenden mensen gaan ontslaan om mee te kunnen in dit tijdperk, ik zou beginnen met de trendwatcher, want die ligt toch al zeker enkele jaren te slapen.

Nu ik het over slapen heb, de nieuwe eigenaar van Hans Anders, de investeerders Alpha en Alpinvest zien een groeimarkt voor brillen en hoortoestellen. Het veelvuldig staren naar schermen en de sterke vergrijzing zullen hier zeker een rol in spelen, maar dan onderschatten ze toch twee grote concurrenten. Oud Directeur van Hans Anders John Keijsers heeft met Eyelove Brillen een nieuw concept in de markt gezet waardoor concurrentie een ander niveau krijgt, maar sterker nog zal de aanval komen vanuit ooginstituten waar steeds goedkoper ogen door middel van laseren brilvrij worden. Nu zijn die investeringsjongens best slim, dus hun verdienmodel zal vast uitgekristalliseerd zijn, of zouden ze gewoon niet goed kunnen lezen?

Vanochtend mocht ik taxi spelen. Mijn schoonzus ging met familie en opa en oma naar Amerika. Parkeren op een luchthaven is duurder dan de tickets, dus werd mij gevraagd om ze af te zetten. Natuurlijk is dat geen enkele moeite, zeker niet als er enkele Abercrombie & Fitch shirts mee worden genomen. Dit verzacht ook de pijn van het om 04:15 op moeten staan omdat ze er om 06:00 uur moeten zijn. Waarbij ik de maatschappijen ervan verdenk dit met opzet te doen. De kans dat niemand je weg wil brengen wordt alleen maar groter waardoor die parking toch vol staat. Wil Schiphol daarom zo graag die grond van Chipshol?

Geen opmerkingen: