donderdag 21 april 2011

Leo Zaal en het afbreukrisico van een interimmer! Wat zijn jouw kernwaarden? En feed your head.

Vandaag schrijven vrijwel alle kranten over Leo Zaal. De interimmer die meerdere keren is ingehuurd voor enorme bedragen, aldus de kranten. In de Telegraaf staat hij zelfs met een foto afgebeeld. Dat er discussie is over het wel of niet inhuren van deze man, is een onderwerp an sich, maar de wijze waarop ze hem nu neerzetten maakt het alsof hij aanstichter is van al het kwaad. Bedrijven of overheidsinstantie die hem willen inhuren kijken nu wel uit, de persoon Leo Zaal is ernstig beschadigd omdat zijn opdrachtgevers er een puinhoop van maken en hij daarom juist ingehuurd wordt. De wereld op zijn kop, maar dit afbreukrisico hoort wel bij het vak van interim. Iemand in loondienst maakt zonder ziekte of ander langdurige afwezigheid snel 1.850 werkbare uren per jaar, met en tarief van 200 € kom je dan toch uit op enkele keren de Balkenendenorm.

Afgelopen twee dagen ben ik met mijn compagnon Toine in training geweest om de Rockefellar Habits goed onder de knie te krijgen. Deze twee dagen waren zeer intensief en leerzaam en de komende dagen ligt er genoeg werk om dit alles in kaart te brengen en onze One-Page-Plan verder in te voeren. Bij deze training waren meer ondernemers en wat mij opvalt is dat veel bedrijven kernwaarden hebben. Met kernwaarden wordt bedoeld, de waarde en normen die voor jouw organisatie gelden. Zo hebben wij 5 kernwaarden waar we medewerkers op selecteren, maar deze geven ook aan hoe wij met onze klanten en kandidaten omgaan. Het is niet alleen van belang om deze als een DNA in de organisatie in te bakken, maar ook om deze op alle mogelijk manieren in te zetten, uit te dragen en te profileren. Wanneer je mensen aanneemt die voldoen aan jouw kernwaarden en die presteren ook op de KPI's die voor hun functie bepalend is, dan krijg je A-spelers, toppers dus. En wie wil nu niet enkel toppers in zijn organisatie? Of hij/zij nu portier is, receptioniste of sales? En aangezien iedereen andere kernwaarden en skills heeft, net zoals ieder bedrijf andere producten verkoopt, past op ieder potje een deksel en kan iedereen die echt wil, A-speler zijn. Het is een kwestie van goed weten welke kernwaarden het bedrijf heeft en welke KPI's die functie met zich meebrengt, dan is de A-speler erbij vinden een stuk beter te doen.

Na twee dagen ben ik aardig murw gebeukt. Mijn hoofd zit vol met kennis, tips, trucs en informatie die ik om wil gaan zetten naar toepasbare taken. Net zoals het lichaam voeding nodig heeft om te kunnen verbranden, heeft het hoofd kennis/informatie nodig om goed te functioneren. Trainingen, seminars, boeken lezen, brainstormen met collega's, allemaal zaken die het hoofd voeden. En als je het idee hebt dat er niets meer bij kan onder die hersenpan, voor een paar duizend euro krijg je zo maar een upgrade!

Geen opmerkingen: