maandag 13 september 2010

Zwemles & het verwachtingspatroon van kandidaten

Vanmiddag een uur zwemles gekregen van Remy Vasseur. Zelf een toptriatleet die ook zwemleraar is. We zaten even te kletsen en ik was benieuwd wat hij verdient met zijn wedstrijden. Vorige week heeft hij de 1/2 marathon van Vrouwenpolder gewonnen en dit leverde hem 300 Euro op. Niet slecht dacht ik, maar dit is een uitzondering. Hij krijgt vaker bloemen en een beker dan geld en dan win je natuurlijk ook niet alle wedstrijden. Beetje sneu vond ik het wel, maar aan de andere kant is die jongen helemaal gelukkig omdat hij zich voor bijna 100% op zijn sport kan richten. Een sponsor zou dit allemaal een stuk makkelijker maken, maar goed, wie doet dat in deze tijd. Ik dus ook niet, hopelijk snel weer wel. De les was top. Na het uurtje nog 1 km doorgezwommen.

Vandaag ook weer druk geweest met het zoeken naar een Controller voor de Sligro. Wat me opviel is dat er best veel kandidaten zijn die een verwachtingspatroon hebben van W&S buro's waar ze meestal niet aan kunnen voldoen. Vanmiddag kreeg ik wederom een teleurgestelde man aan de lijn die mij vertelde al jaren ingeschreven te staan, maar wij hadden hem nog nooit bemiddeld. Met mijn antwoord dat wij 10.000-en cv's in ons bestand hebben en dat we er helaas maar tussen de 10 en 25 per persoon per jaar plaatsen, was hij niet tevreden. Maar ik krijg iedere keer te horen dat ik zo'n mooi cv heb! Tja, dan zeggen dat dit voor een groot deel afhankelijk is van wat de opdrachtgever zoekt, maakt hem niet gelukkiger. Een cv bestaat voor een groot gedeelte uit opleidingen en ervaring, maar hoe belangrijk deze factoren ook zijn, de persoonlijkheid van de kandidaten is voor meer dan 50% doorslaggevend. Ik haal nog maar eens een cliche aan, iemand die alles kan wat hij moet kunnen, maar die niet geaccepteerd wordt, houdt het geen jaar vol. Iemand die door iedereen op handen wordt gedragen, jaren.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Natuurlijk Wim... daarom moet de kandidaat die behoorlijk aan het profiel voldoet de kans krijgen zich 'live' te presenteren. Aan wie? Aan de Wim's in eerste instantie, een persoonlijk gesprek geeft veel meer inzicht in de persoon dan een CV, hoe uitgebreid ook.
Elmer

Wim van den Nobelen zei

Beste Elmer,

Je hebt helemaal gelijk. Daar zit ook een kans om het verschil te maken. De goede lezer weet wat hij de kandidaat aan de telefoon moet/kan vragen om te voorkomen dat tijd "verspilt" wordt aan kandidaten die schrijven dat ze een opleiding hebben afgerond, wat dan bij controle zonder diploma van school gaan betekend.