maandag 4 juli 2011

Recruitment en de Tour de France



Vanuit recruitment ben je dagelijks bezig met het vinden van de juiste mensen voor een organisatie. Of dit nu een kleine of grote club is, er is altijd een team waarin deze nieuwe medewerker moet gaan functioneren. Dat er dan een juiste klik moet zijn, is logisch, maar ook niet meer dan dat. Je kunt je afvragen of hier niet heel veel, lees te veel, aandacht aan besteed wordt. Waarom eigenlijk? Is dit om een kwalitatief minder goede kandidaat te rechtvaardigen? Willen we niet allemaal een A-speler als collega die de taken exact uitvoert zoals beschreven? Beter dan afgesproken, zelfs? Is die collega die het zo goed doet, maar niet helemaal top in de groep ligt, niet jouw beste medewerker? Zou je eerlijk gezegd niet allemaal A-spelers willen hebben die hun taken 100% uitvoeren? Ga je die dan niet vanzelf leuk vinden en waarderen?

Afgelopen weekend is de Tour de France begonnen. 22 teams van 9 renners strijden om 1 gele trui in Parijs. Worden deze 9 ook geselecteerd op basis van een gevoel, een klik? Gisteren was er een Team Tijdrit over 23 kilometer. Als je wel eens fietst, wie doet dit nu niet in Nederland, dan weet je ongeveer hoe hard 20 kilometer per uur is. De winnaars knalde met ruim 55 km/uur over de finishlijn! Dat doe je met 9 renners die elkaar constant aflossen en zodra je aan kop komt, geef je enkele honderden meters alles wat je in je hebt. Hoe belangrijk elke renner in dit geheel is, bewees de Cofidis ploeg. Direct bij de start bleef 1 renner achter, die vervolgens zijn ploeg niet meer in heeft kunnen halen en deze als een van de laatste zag finishen. Vinden ze vast niet erg, hij ligt erg goed in de groep.

Geen opmerkingen: