vrijdag 24 juni 2011

Waar liggen jouw kernwaarden?




Om tot een goede match te komen tussen kandidaat en bedrijf is het essentieel om te weten waar een overlap zit in de kernwaarden. De kernwaarden van een bedrijf zijn meestal bekend. Zo hanteren wij er 5, waarvan “Wij doen niet interessant, maar zijn geïnteresseerd” er een is. Bij Shell delen onze mensen een aantal kernwaarden – eerlijkheid, integriteit en respect voor mensen. Wij hechten veel waarde aan vertrouwen, openheid, teamwork en professionalisme, en zijn trots op wat we doen (bron: Shell.nl). Duurzaamheid en respect voor het milieu zijn kernwaarden van Philips (bron: Philips.nl). Maar waar liggen jouw kernwaarden? Heb je deze überhaupt als individu?

Het antwoord is natuurlijk ja, maar we noemen dit meestal geen kernwaarden, maar waarden en normen. Nu zijn er bij veel mensen een aantal hetzelfde, maar juist die bijzondere maken jou tot een uniek individu. Een persoonlijke kernwaarde van mij is delen. “Delen is vermenigvuldigen” is een van mijn belangrijkste. Als ik mijn kernwaarden combineer met waar ik goed in ben en wat ik leuk vind, maakt die combinatie mij een A-speler. En A-speler is overigens niet per definitie een topper. Zo was ik vroeger in mijn voetbalteam de beste linkerverdediger van ons team. Mijn vaardigheden en inzet sloten aan bij wat de trainer wilde en dat maakte mij een A-speler op die positie. Niet als spits, niet in een ander team, maar juist in dat team. Ik voelde me helemaal happy en het team met mij, maar ik was zeker geen profvoetballer.

Wanneer ik kandidaten spreek, verbaasd het mij hoe weinig er stil wordt gestaan bij de persoonlijke waarden en normen. Als je deze koppelt aan datgene waar je goed in bent, creëer je een positie waarin jij een A-speler bent.  En het vinden van een passende baan, wordt dan een stuk eenvoudiger.

Geen opmerkingen: